Hvis det indsamlede beløb er på 50.000 kr. eller derunder, skal regnskabet aflægges på Indsamlingsnævnets regnskabsblanket (PDF). Der er en vejledning til udfyldelse af regnskabsblanketten på blankettens sidste side. Regnskabsblanketten skal udfyldes på dansk eller engelsk.
Det er vigtigt, at du tydeligt får oplyst, hvilke administrationsudgifter der har været i forbindelse med indsamlingen, samt hvad pengene er anvendt til. Undgå generelle regnskabsposter som ”drift”, ”gebyrer”, ”anvendt til formål”, ”bankoverførsel” mv. Uddyb i stedet posterne så du f.eks. skriver ”løn til organisationens ansatte”, ”husleje”, ”gebyr til bank” ”gebyr til Indsamlingsnævnet”, ”støtte til opførelse af børnehjem”, ”mad til børnehjemsbørn” og lignende.
Du skal også indsende et regnskab, selvom du ikke har modtaget nogen bidrag til din indsamling. Her skal du også anvende regnskabsblanketten, hvor du blot noterer, at der er modtaget ”0 kr.” i bidrag. Du skal indsende kontoudtog fra indsamlingskontoen for den periode, hvor du har haft tilladelse til at samle penge ind, sammen med regnskabsblanketten for at dokumentere, at der ikke er modtaget bidrag.
Indsamlinger, som har fået tilladelse før den 1. juli 2023
De ansvarlige for indsamlingen skal alle underskrive regnskabsblanketten. Hvis du har fået tilladelse til din indsamling før den 1. juli 2023, og den er foretaget af en komité, skal alle komitémedlemmer underskrive regnskabsblanketten. Er indsamlingen foretaget af en juridisk person, skal regnskabsblanketten underskrives af de tegningsberettigede og den medansvarlige. Hvem der er tegningsberettiget fremgår ofte af jeres vedtægter.
Indsamlinger, som har fået tilladelse efter den 1. juli 2023
De ansvarlige for indsamlingen skal alle underskrive regnskabsblanketten. Hvis du har fået tilladelse til din indsamling den 1. juli 2023 eller derefter, og den er foretaget af en fysisk person, skal denne person underskrive regnskabsblanketten. Er indsamlingen foretaget af en juridisk person, skal regnskabsblanketten underskrives af de tegningsberettigede. Hvem der er tegningsberettiget fremgår ofte af jeres vedtægter.
Har du en hjemmeside, skal den udfyldte og underskrevne regnskabsblanket offentliggøres der. Du kan med fordel gøre dette inden, du sender regnskabsblanketten til Indsamlingsnævnet. Indsamlingsnævnet skal ikke godkende regnskabet, og du må derfor gerne offentliggøre regnskabet, inden du har indsendt det til nævnet. Hvis vi beder dig om at indsende et nyt regnskab på grund af fejl eller mangler i det første, skal du sørge for at offentliggøre det nye og korrekte regnskab på din hjemmeside.
Regnskabsblanketten offentliggøres også på Indsamlingsnævnets hjemmeside.
Regnskabsblanketten skal indsendes senest seks måneder efter indsamlingens afslutning.