Efter offererstatningslovens § 10 er det som udgangspunkt en betingelse for at få erstatning fra staten, at straffelovsovertrædelsen er anmeldt til politiet inden for 72 timer fra straffelovsovertrædelsens ophør.
Ved anmeldelse forstås en anmodning til politiet om at efterforske en sag. I mere alvorlige sager vil det sjældent være nødvendigt at fremsætte en udtrykkelig anmodning om efterforskning, men i mindre alvorlige sager vil det derimod som regel være nødvendigt. Den omstændighed, at politiet har været til stede og måske også har talt med den forurettede, vil dermed ikke altid være tilstrækkelig til at anse forbrydelsen for anmeldt.
Der er mulighed for at dispensere fra en overskridelse af anmeldelsesfristen, såfremt forholdene taler for det, jf. offererstatningslovens § 10, stk. 3.
Som følge heraf ser Erstatningsnævnet i de fleste tilfælde bort fra kravet om anmeldelse inden for 72 timer, hvis det på trods af den sene anmeldelse lykkes at pågribe og retsforfølge skadevolderen.
Der kan også i andre situationer være grundlag for at dispensere fra kravet om politianmeldelse inden for 72 timer. For eksempler på tilfælde, hvor nævnet har dispenseret, henvises til nævnets årsberetning for 2016, pkt. 7.5.1.
Frygt for repressalier er efter lovens forarbejder ikke en gyldig grund til at undlade at foretage politianmeldelse uden unødigt ophold, nu inden for 72 timer.
Ved lov nr. 140 af 28. februar 2018 blev fristen i offererstatningslovens § 10 ophævet i forhold til sager om voldtægt (§ 216) og incest (§ 210), sager om mere alvorlige sædelighedsforbrydelser begået over for børn (§§ 222-227 og § 225, jf. §§ 222-227) samt visse sædelighedsforbrydelser begået over for en person under 18 år (§§ 218-221 og § 225, jf. §§ 218-221).
Som følge af lovændringen ses derfor bort fra den fastsatte frist i offererstatningslovens § 10, stk. 1, i sager om voldtægt og incest – uanset om den forurettede er mindreårig – samt i sager om seksuelle forbrydelser begået over for mindreårige. Lovændringen vedrører alene 72-timersfristen, og det forudsættes fortsat at være en betingelse, at straffelovsovertrædelsen politianmeldes. Fristen blev ophævet med virkning for skader forvoldt ved straffelovsovertrædelser begået efter den 1. april 2016.
Vedrørende plejepersonales mv. tilskadekomst i arbejdstiden henvises til pkt. 8.7.
I 2022 blev der afsagt en dom af Vestre Landsret (U.2022.1861 V), som angik prøvelse af nævnets afgørelse vedrørende offererstatningslovens § 10, stk. 1. Retssagen omhandlede, hvorvidt nævnet burde havde dispenseret fra kravet om politianmeldelse inden for 72 timer.
Sagen omhandlede en ansøger, som var blevet udsat for vold. Ansøger havde dagen efter hændelsen kontaktet politiet, som bad ham indhente videoovervågning fra den restaurant, hvor hændelsen havde fundet sted. Politiet havde imidlertid ikke registreret en henvendelse fra ansøger. Der blev først foretaget en egentlig anmeldelse af hændelsen efter udløbet af 72-timers fristen, hvorfor nævnet meddelte afslag på ansøgningen efter offererstatningslovens § 10, stk. 1. Nævnet lagde derudover vægt på, at der ikke var undskyldelige omstændigheder, som kunne begrunde en dispensation. Ansøger stævnede herefter nævnet.
Byretten afsagde dom i sagen den 19. januar 2021, hvorved nævnet fik medhold. Ansøger ankede dommen til Vestre Landsret, der afsagde dom i sagen den 28. februar 2022, hvorved landsretten tog ansøgers påstand om, at nævnet burde have dispenseret fra kravet om anmeldelse inden for 72 timer, til følge.
Landsretten lagde vægt på, at ansøger under hovedforhandlingen for landsretten havde forklaret, at han var af den opfattelse, at han anmeldte overfaldet, da han telefonisk kontaktede politiet, i hvilken forbindelse politiet bad ham om selv at indhente videoovervågningen fra restauranten. Landsretten lagde desuden vægt på, at ansøger under hovedforhandlingen havde forklaret, at han ved den telefoniske samtale blev bedt om at komme til afhøring ved politiet, når han var klar til det, og at han ikke i den forbindelse blev vejledt om, at der var en anmeldelsesfrist.
Landsretten anførte, at ansøger under retssagen havde godtgjort, at det ikke havde haft efterforskningsmæssig betydning, at han først anmeldte overfaldet seks timer efter anmeldelsesfristens udløb. Landsretten fandt herefter ud fra en samlet og konkret vurdering af sagens øvrige omstændigheder, herunder at ansøger inden for fristen kontaktede politiet, at forholdene talte for at fravige fristen i offererstatningslovens § 10, stk. 1, jf. stk. 3.
Nævnet ansøgte efterfølgende Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at anke sagen til Højesteret. Nævnet anførte i ansøgningen blandt andet, at landsrettens vurdering af sagens faktiske omstændigheder var forkert, idet der ikke var oplysninger i sagen, der understøttede, at ansøger havde kontaktet politiet, eller at politiet skulle have bedt ansøger om selv at indhente videoovervågning i sagen. Nævnet anførte endvidere, at det principielle spørgsmål i sagen angik, i hvilket omfang det er et relevant kriterium, hvorvidt en for sen anmeldelse har haft efterforskningsmæssig betydning, når det skal vurderes, om der er grundlag for at dispensere fra anmeldelsesfristen.
Procesbevillingsnævnet meddelte ved afgørelse af 19. august 2022, at der ikke kunne gives tilladelse til anke til Højesteret.
Det er nævnets opfattelse, at der ved vurderingen af, om der kan dispenseres fra kravet om anmeldelse inden for 72 timer, ikke kan lægges vægt på, hvorvidt den sene anmeldelse har haft efterforskningsmæssig betydning. Erstatningsnævnet kan dispensere fra en for sen anmeldelse, hvis den sene anmeldelse ikke havde efterforskningsmæssig betydning i den forstand, at det på trods heraf er lykkedes politiet at pågribe og retsforfølge skadevolderen. Dette medfører efter nævnets opfattelse imidlertid ikke, at nævnet, i det tilfælde, hvor skadevolderen ikke findes, skal dispensere fra anmeldelsesfristen, alene som følge af, at den sene anmeldelse vurderes ikke at have haft betydning for politiets efterforskning. En sådan praksis vil i realiteten indebære, at kravet om politianmeldelse inden for 72 timer sættes ud af kraft. Nævnet vil i øvrigt i langt de fleste sager ikke havde mulighed for at foretage en sådan kontrafaktisk vurdering, da det sjældent vil være muligt for nævnet at fastlægge, hvorvidt en for sen anmeldelse har haft betydning for politiets efterforskning eller ej.
Procesbevillingsnævnets afslag på nævnets ansøgning om anketilladelse må anses som et udtryk for, at Procesbevillingsnævnet ikke har anset dommen for at være principiel, og det er i øvrigt nævnets opfattelse, at landsrettens dom var begrundet i sagens samlede og konkrete omstændigheder, hvorfor det må betragtes som en meget konkret afgørelse, der ikke har betydning for Erstatningsnævnets praksis i øvrigt.